Първият ремонт на Централна гара

Централна ЖП Гара | © Винербергер ЕООД

Архитект
ДЗЗД „Обединение ГБС- Централна гара София“
Местоположение
Гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза“ 102А
Период на реализация
2016
Предназначение
Oбществени сгради
РЗП
42 000  m²
Модел тухла
Porotherm 25 N+F Light, Porotherm 12 N+F

Следваща спирка: Централна ЖП Гара. По-голяма част от жителите на София многократно са минавали през емблематичното за столицата ни място. И неслучайно – мнозинството от днешните софиянци идват от други градове или села, за да търсят късмета, професионалното си развитие или пък любовта в големия град. До преди две години гарата посрещаше всеки новодошъл с неприветливи чакални, стари и тъмни подлези, неподдържани алеи, неработещи гишета, сиви пространства. Всеки бързаше да мине през това негостоприемно място и да се отправи към по-приятните части на София в центъра.

Първи основен ремонт

Нуждата от реставрация на Централна гара беше очевидна от години. Идеята узря допълнително и с въвеждането на нови европейски указания, на които остарялата сграда (построена преди 40 години) вече не отговаряше. Проектът "Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София" е първият основен ремонт на сградата, който зарадва както столичани, така и всички гости на София.

Какво се направи на практика

Реставрацията на гаровия комплекс включва обновяване на чакалнята, подлезите, пероните, коловозите. Сградата и зоните около пероните са изцяло реконструирани, използвани са керамични тухли. Фасадата също е подменена. Интериорът е променен с фокус оптимизиране на публичните общодостъпни зони на гарата.
 
Нефункционалните пространства са оползотворени – преустроени в нови помещения.
И нещо интересно: знаете ли, че в Гарата вече има и мултифункционална зала с център за спорт? Там може да се практикуват футбол, баскетбол и волейбол.
 
Важно е да се отбележи, че с новия ремонт е подобрена и дейността на Централна гара. Така например е обособен Единен център за управление движението на влаковете (ЕЦУДВ), който освен че модернизира железопътният превоз в България, открива и редица работни места.

Три основни насоки

Ремонтът продължава близо две години. Целта е да се постигне качествено изпълнение и едновременно с това да се спазят три основни насоки: правилна конструкция, енергийна ефективност, архитектура за човека.
 
  • Тъй като гарата е строена през 1974 г., не отговаря на обновените изисквания за земетръс. Новата конструкция спазва последно приетите европейски изисквания (2012 г.) и гарантира спокойствието и сигурността на пътници и служители.
  • В крак с тенденциите за енергийна ефективност в строителството, са използвани модерни керамични строителни материали, а фасадата е изцяло подновена. Целта е запазване на постоянна температура в цялото пространство (около 12 дка).
  • Каква е модерната архитектура? Тази, която следва тенденциите в строителството, залага модерни и доказано качествени материали, но не забравя основната си функция: да обслужва човека. Архитектура с мисъл за човека. Проектът за ремонта на Централна гара е съобразен преди всичко с комфорта на пътниците и на хората в неравностойно положение. Гарата е лесно достъпна и приветства с „Добре дошли“ всеки новодошъл в столицата.
 
В допълнение, всички открити пространства са богато озеленени. Така новият вид на Централна гара радва ежедневно около 15 000 души, тръгнали на път.

Свързани статии